Cartofi Albi

Cartofi Albi
  • Cartofi Albi

Cartofi Albi

3,03 lei

Detalii Cartofi Albi

  • Calitate nutritivă: Bun
  • Cod produs: TTL00395
  • Producător:
  • Categorie: Legume

Detalii nutritive

Alege sănătos!

Indicatorii de mai jos sunt meniți să te ajute, oferind calificative bazate pe valorile nutritive specificate de producător.

Calorii

#VALUE!

Proteine

Sub 3g/100g

Glucide

Sub 2g/100g

Fibre

Sub 1g/100g

 Cartofi

Despre originea cartofilor și principalele specii cultivate în zilele noastre 

Cartoful este un tubercul, provenit de la o plantă perenă, de dimensiuni reduse, dar cu frunze mari, originară din America de Sud. Primii cartofi au fost cultivați pentru consumul uman în țări precum Chile și Peru, acum 7.000 - 10.000 de ani. În secolul al XVI-lea, cartofii au fost aduși de spanioli și în Europa, apoi au ajuns și în America de Nord, prin colonizare.  

 

În prezent, se cultivă aproximativ 5.000 de varietăți de cartofi la nivel mondial, cu 3.000 doar în regiunea Anzilor. Acestea sunt clasificate în anumite grupe, cu caracteristici comune, cum ar fi culoarea (pot fi albi, roșii sau chiar mov) și concentrația de amidon (determină pentru ce tip de preparat sunt mai potriviți). Cultura de cartofi a devenit una dintre cele mai importante și este prezentă în 149 de țări, China fiind cel mai mare producător - asigură un sfert din volumul total la nivel mondial. 

Cartofi - valori nutriționale și beneficii pentru sănătate

Când vorbim de cartofi, ei reprezintă un aliment cu o reputație ‘’îndoielnică’’, însă acesta este în mare parte nemeritată, așa cum vom detalia în continuare. Un cartof crud conține 79% apă, 17% carbohidrați și 2% proteine și este o sursă bogată de vitamina C și vitamina B6 (dar procentul lor scade prin preparare termică). De asemenea, ei conțin o cantitate neglijabilă de grăsimi, așa că nu pun probleme din acest punct de vedere. 

 

Cartofii sunt considerați a avea un indice glicemic mare - determină creșterea bruscă a zahărului din sânge, din cauza conținutului de carbohidrați. În realitate, acest lucru variază foarte mult, în funcție de modul de preparare, dar și de asocierea cu alte grupe de nutrienți (proteine, de exemplu), ceea ce determină scăderea acestui indice.

 

 

Cartofi - un aliment versatil 

Când vorbim de cartofi, aceștia se pretează la nenumărate preparate, oferă sațietate și sunt de-a dreptul delicioși în anumite combinații. Ei pot fi serviți simplu ca garnitură la proteine (carne, pește, fructe de mare) sau pot fi incluși în preparate mai complexe (salate, tocane). De cele mai multe ori, ei sunt serviți calzi, dar, în funcție de rețetă, pot fi consumați și reci. 

 

Printre cele mai cunoscute moduri de a găti cartofi se numără piureul, cartofii copți sau prăjiți (numiți și pai sau franțuzești). Piureul poate fi îmbogățit cu lapte sau unt, pentru a fi mai cremos, iar cartofii copți sau prăjiți vor beneficia de adaosul unor condimente și ierburi aromatice. Putem savura cartofi și reci, dacă îi includem în diverse salate ( bulgărească, cu ton), obținând astfel un preparat mai consistent și sățios. Chips-urile sunt un alt produs foarte popular, pe care îi putem cumpăra sau îi putem face chiar noi, acasă. 

 

Cantitatea de amidon ce variază în funcție de soiuri, dictează pentru ce preparate sunt mai potriviți anumiți cartofi. Cei cu un procent mai mare de amidon (albi) se pretează mai bine la piure, deoarece amidonul leagă mai bine preparatul, dar și la cartofi prăjiți sau copți. În schimb, cartofi mai ‘’cerați’’ (roșii sau mov) au un conținut mai mare de apă și zahăr și își păstrează mai bine forma, fiind potriviți pentru fiert (cartofi natur, salată de cartofi). 

 

Date nutriționale

Valoare energetică -
Grăsimi -
din care acizi saturați -
Glucide -
Proteine -
Sare
Fibre -

Valori nutriționale medii pe 100g de produs